|
METODA PROJEKTÓW Metoda Projektów , według prof. Lilian Katz , autorki m.in. podręcznika „Mali badacze”, stosowana w pracy z małymi dziećmi jest sposobem wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się dzieci , które przez dłuższy czas prowadzą pogłębione badania na określony temat. Temat wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami . Większa część pracy polega na szukaniu przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania i hipotezy przy wsparciu nauczyciela. Poprzez wielokrotne obserwacje, badanie, eksperymentowanie, wyprawy terenowe, rozmowy ze sobą wzajemnie i z ekspertami, dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu.
W czasie projektu dzieci mają okazję do pracy samodzielnej, w małych grupach i całej grupie. Dzięki podejmowaniu wspólnych działań związanych z rozwiązywaniem problemów, rozwijają umiejętności pracy zespołowej, uczą się od siebie wzajemnie, uczą się współpracy i współdziałania. Jednym z najistotniejszych aspektów pracy w projekcie jest to, że dzieci samodzielnie wykonują swoje zadania, są pełne ciekawości, ożywione i zaangażowane . Nauczyciel jest ich przewodnikiem, wspiera, pomaga zorganizować doświadczenia. Dzieci konstruują reprezentacje, czyli odzwierciedlają, przetwarzają zdobytą wiedzę w postaci konstrukcji, wytworów, odgrywania ról, różnego rodzaju zabaw- integrując i porządkując w ten sposób zdobywaną wiedzę. Projekt ma określoną strukturę, składa się z trzech etapów : Etap I : Rozpoczęcie projektu – wybór tematu i przygotowanie do rozpoczęcia projektu: •pojawienie się tematu w wyniku zainteresowania dzieci lub z inicjatywy nauczyciela •badanie stopnia zainteresowania, szukanie materiałów, ekspertów – wizja lokalna •podjęcie decyzji •przygotowanie siatki pojęć na temat obecnego zasobu wiedzy •przygotowanie listy czego chcemy sie dowiedzieć i w jaki sposób to zrobimy
Etap II : Realizacja projektu- szukanie odpowiedzi na pytania oraz wnikliwe zgłębianie tematu. •Aktywność badawcza •przygotowanie i zrealizowanie zajęć terenowych, wizyt ekspertów /współpraca z rodzicami/ •badanie obiektów, przeprowadzanie eksperymentów •przedstawienie zdobytej wiedzy za pomocą opisów, rysunków, działań konstrukcyjnych, tańca, zabaw inscenizacyjnych •powrót do siatki pojęć ocena czego się dowiedzieliśmy, postawienie nowych pytań itd. Etap III : Zakończenie projektu-podsumowanie projektu i prezentacja efektów •przygotowanie wydarzenia kulminacyjnego, podzielenie się wiedzą , osiągnięciami. •świętowanie sukcesu. •analiza projektu przez nauczyciela i ocena realizacji działań
Co metoda projektów rozwija u dzieci? Metoda projektów rozwija: •Umiejętności obserwacji i zadawania pytań •Umiejętność stawiania pytań , przypuszczeń •Umiejętność tworzenia teorii n temat przyczyn i skutków zjawisk •Umiejętność weryfikowania faktów metodą empiryczną •Pamięć, •Zrozumienie przydatności symboli graficznych, matematycznych Dzięki metodzie projektów dzieci rozwijają się również emocjonalnie i społecznie, uczą się: •Dyskutowania ze sobą, przyjmowania innego punktu widzenia •Przyjmowania krytyki •Negocjowania •Dzielenia się zadaniami, odpowiedzialnością •Wytrwałości w prowadzeniu działań •Wzajemnego sobie pomagania i wspierania się.
W naszym przedszkolu z powodzeniem realizujemy Metodę Projektów już od dziewięciu lat. Do tej pory zrealizowaliśmy tematy: poczta, moda, sklep, instrumenty muzyczne, teatr, książki, koty, ryby, ptaki, dinozaury, koń, owoce, drzewo, roślina, jajko, chleb, komputer, kosmos, pies, samochód, jedzenie, nasiona, jabłuszko i marchewka, buty, radio, piłka, woda, warzywa, samolot, budowa, czekolada. |