IMG_1938_2.jpg

IMG_4357_3.jpg








Różnorodne umysłowe zgadywanki nie tylko rozwijają dzieci, ale również "skracają" czas w podróży, w poczekalni u lekarza itp.

1. POLOWANIE NA SŁOWO

Zadanie polega na wymienianiu różnorodnych, niekoniecznie powiązanych ze sobą słów. Ustalamy z dzieckiem jakie  będzie słowo, na które ma "zapolować". np noga. Kiedy usłyszy to słowo ma zaklaskać
np noga (klaśnięcie), wanna, trawa, noga (klasnięcie), pisak, lody, kostka, noga (klaśnięcie) itd
UWAGA - starszym dzieciom 5/6 latkom można zaproponować polowanie na słowo zaczynające się na tą samą głoskę np "a"
np antena (klaśnięcie), woda, las, arbuz (klaśnięcie), wazon, lampa, sowa, agrafka (klasnięcie) itd

Dzieci doskonalą: analizę słuchową, umiejętność uważnego słuchania i skupiania uwagi,ćwiczą refleks, uczą się respektować ustalone zasady w grach i zabawach, odczuwają radość z efektów

2. HISTORYJKA NIE Z TEJ ZIEMI

Potrzebujemy: kartkę i długopis ( jeśli chcemy naszą opowieść zapisać)
Zabawa polega na tworzeniu opowiadania. Pierwszy uczestnich wypowiada zdanie. Każdy następny w kolejności dopowiada swoje, tak aby było powiązane logicznie z pozostałymi.
np. W ogrodzie rosło drzewo. To drzewo było bardzo stare. Na tym drzewie rosły jabłka. Były czerwone i bardzo słodkie. itd

Dzieci rozwijają:  pamięć, wyobraźnię, umiejętności logicznego myślenia, poznają zależności przyczynowo - skutkowe, rozwijają kompetencje językowe, stosują się do ustalonych reguł,  

3. CO AUTOR MA NA MYŚLI

Potrzebujemy: kartki i pisaki lub kredki
zadanie polega na odgadnieciu co ma przedstawiać rysunek. Jedna osoba rysuje np koło, pozostali próbują odgadnąć co to ma być (np. słońce, głowa, opona...), jeśli nie trafią "rysownik" kontynuuje pracę - dorysowuje kreskę pod kołem i zgadujemy ponownie (np lizak, kwiatek, balonik) itd, aż do któryś z uczestników odgadnie

Dzieci doskonalą: percepcję wrokową, umiejętność logicznego myślenia, umiejętności plastyczne i sprawność manualną dłoni, rozwijaja wyobraźnię,  budują pozytywny obraz własnej osoby