Zabawy językowe dla dzieci 5-6 letnich

Początek i koniec

Jest to zabawa ze słowami, przeznaczona dla starszych przedszkolaków. Polega na tym, że rodzic i dziecko na zmianę mówią wyrazy na takiej zasadzie, że pierwsza litera kolejnego wyrazu jest ostatnią literą wyrazu poprzedniego, na przykład: dom masłoOlaaparat...

Zabawa ta kształtuje słuch fonemowy u dzieci. Należy jednak pamiętać, żeby dostosować zabawę do wieku dzieci i nie używać zbyt trudnych wyrazów.

Historyjki obrazkowe

Do przygotowania tej zabawy będą potrzebne kartki oraz kredki. Na kilku kwadratowych karteczkach rysujemy proste ilustracje, przedstawiające na przykład dom, piłkę, motylka, kwiatek, parasol, klucz, truskawkę. Odwracamy karteczki białą stroną, mieszamy, a następnie odwracamy i układamy jedną obok drugiej. Można również wykorzystać karty z gry typu memory. Załóżmy, że karteczki ułożyły się w takiej kolejności: piłka, motyl, kwiatek, parasol, dom, klucz, truskawka. Na podstawie obrazków układamy historyjkę, opowiadanie lub po prostu jedno zdanie. I tak w tym przypadku możemy powiedzieć:

„Ola i Franek byli na podwórku. Franek bawił się piłką, a Ola zamieniła się w obserwatora przyrody. Oglądała motyle i podziwiała rosnące kwiatki. Nagle zaczął padać deszcz, dzieci szybko wyciągnęły parasoli uciekły do domu, jednak miały problem, bo zaciął im się kluczyk w drzwiach. Po chwili udało im się wejść do środka. Na deser przygotowały truskawki z cukrem.”

Podczas tej zabawy uruchamiamy wyobraźnię dzieci, a także kształtujemy ich sposób wypowiadania się. Ważne jest jednak, żeby nie poprawiać dzieci, chyba że popełniają błędy gramatyczne. Początki bywają trudne dla przedszkolaków, dlatego starajmy się im nie podpowiadać i pozwólmy opowiedzieć całą historyjkę. Jest to również świetne ćwiczenie na kształtowanie umiejętności słuchania drugiej osoby – zwłaszcza wśród rodzeństwa.

Tworzenie opowiadania

Zabawa podobna do poprzedniej, ale można się w nią bawić nawet w samochodzie, jako że nie wymaga żadnych przygotowań. Polega ona na tworzeniu opowiadania w taki sposób, że każdy uczestnik mówi po jednym zdaniu. Każde kolejne zdanie musi nawiązywać do tego, co zostało powiedziane wcześniej. Jednocześnie musi zawierać jakieś nowe informacje. Zabawa ta jest idealna także do spędzania wolnego czasu podczas rodzinnego odpoczynku.

Skojarzenia

Zabawa polega na szukaniu skojarzeń. Pierwszy uczestnik mówi na przykład zdanie: „Lato kojarzy mi się z lodami”. Drugi stwierdza: „Lody kojarzą mi się z truskawkami”. Kolejny: „Truskawki kojarzą mi się z deserem”.

W tę zabawę można się śmiało bawić zarówno w podróży, jak i w domu.

Literówka

Zadanie polega na wymyśleniu w bardzo krótkim czasie jak największej liczby słów zaczynających się na literę prezentowaną przez rodzica lub starsze rodzeństwo.

 

Sylaby i dźwięki

Dziecko wymawia słowa sylabami, następnie: wyklaskuje je, wystukuje na bębenku lub stoliku, uderza stopą o podłogę itp.

Ulep literkę

Zajęcia artystyczne polegające na lepieniu liter z plasteliny, ciasta, gliny, modeliny.

Wyobraźnia nie ma granic

Dziecko odpowiada na najróżniejsze - im mniej oczywiste, tym lepiej – pytania.

Co można otworzyć?                                                                                 Wymyśl jak najwięcej rzeczy, które można zrobić z butem?                Co jest ciężkie?                                                                                              Co można zrobić z patyka?